Info » Nyt medlem » Vedtægter


§ 1. Klubbens navn og hjemsted.

 

1.1 Klubbens navn er Vejle Judo Klub, en sammenslutning af følgende klubber:

      Vejle Judo Klub, forkortet VJK.

      Vejle Shotokan Karate-do, forkortet VSK.

      Vejle Jiu-Jitsu Klub, forkortet VJJK.

 

1.2 Klubbens hjemsted er vejle kommune.

 

§ 2. Formål:

 

2.1 Klubbens formål er at fremme interessen for - og opøve sine medlemmer i Judo, Karate og Jiu-Jitsu.

 

§ 3. Organisatoriske tilhørsforhold

 

3.2 Klubben er medlem af:

      Dansk Judo Union, DJU.

      Dansk Karate Forbund, DKF.

      Shotokan Karate International, SKI.

      Dansk Idrætsforbund, DIF.

      De Danske Gymnastikforeninger DGI.

      Dansk Jiu-jitsu & Selvforsvars Forbund, DJSF.

      DGI Vejle Amt.

      Samvirkende Idrætsklubber i Vejle, SIV.

      Og er underkastet disses love og bestemmelser.

 

§ 4 Optagelse af medlemmer.

 

4.1 Som medlem kan optages enhver person der vil underkaste sig denne vedtægts

      bestemmelser og som ikke er udelukket fra klubben på grund af restance eller

      eksklusion.

 

4.2  Optagelse af umyndige personer som medlem af klubben, kræver skriftligt samtykke fra forældre eller værge.

 

4.3 Personer, der har været straffet for vold el. lign. kan kun med dispensation fra bestyrelsen optages som medlem.

 

4.4 I klubben kan optages såvel aktive som passive medlemmer. Ved passiv medlemskab forstås medlemmer der ikke deltager i idræts aktiviteter.

 

4.5 Indmeldelse skal ske på en dertil af klubben udarbejdet formular.

 

4.6 Personer, der i særlig grad har støttet klubbens virke, kan udnævnes til æresmedlemmer.

     Beslutningen om udnævnelsen traffes af bestyrelsen med 2/3 stemmer for.

 

4.7 Der skal betales optagelsesgebyr som fastlægges af bestyrelsen.

 

§ 5. Kontingenter.

 

5.1 For medlemskab i klubben betales kontingent forud, hvis størrelse fastsættes på hvert års ordinære generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen.

 

5.2 For hver af de afdelinger medlemmet ønsker at være medlem af betales et afdelingstillæg som tilfalder den enkelte afdeling. Tillæggets fastsættes på et afdelingsmøde, hertil er simpel stemmeflerhed afgørende, og skal herefter godkendes af bestyrelsen.

 

5.3 Kontingent og afdelingstillæg for aktive medlemmer opkræves forud pr. 1/9 og 1/2.

 

5.4 Kontingent for passive medlemmer opkræves 1 gang årligt, pr. 1/9.

 

5.5 Kontingentsatsen for aktive medlemmer gradueres efter medlemmets alder ved årets udgang:

 Før 15 år betales junior kontingent.

      Efter fyldt 15 år betales senior kontingent.

 

5.6 Afdelingstillægget er ens for alle medlemmer der deltager i afdelingens aktiviteter, men hver afdeling kan have hver sin sats.

 

5.7 Æresmedlemmer er kontingentfri, og betaler ikke afdelingstillæg, med har samme rettigheder som klubbens aktive medlemmer.

 

5.8 Ved betaling efter sidste frist pålægges der et strafgebyr.

 

§ 6. Udmeldelse.

 

6.1 Til gyldig udmeldelse kræves at den sker skriftlig til klubben med mindst 14 dages varsel. Klubbens standard formular bedes benyttet.

 

6.2 Medlemmet har krav på en skriftlig bekræftelse.

 

6.3 Kontingent skal betales indtil den dag hvortil udmeldelsen sker.

 

§ 7. Udelukkelse / Eksklusion.

 

7.1 Når et medlem er I betalingsrestance, udover 2 måneder, anses dette som en udmeldelse og genoptagelse af medlemskabet kan kun ske mod berigelses af restance samt normalt optagelsesgebyr.

 

7.2 Når særlige forhold giver anledning dertil, kan bestyrelsen ekskludere et medlem. Beslutningen herom kræver dog at mindst 2/3 af bestyrelsen stemmer for eksklusionen

 

7.3 Træningslederen i afdelingen, eller i hans fravær assistent, kan med øjeblikkelig varsel suspendere et medlem gældende for resten af dagen. Bestyrelsen skal underrettes straks herefter.

 

7.4 Et bestyrelsesmøde, hvor en eksklusionssag er på dagsorden, skal indkaldes med mindst 8 dages varsel og med angivelse af hvem der ønskes ekskluderet og med hvilken begrundelse.

 

7.5 Medlemmet der er indstillet til eksklusion, jvf. § 7.4, skal have skriftlig besked samtidig med bestyrelsen, og har ret til at fremføre sine synspunkter på mødet.

 

7.6 Et ekskluderet medlem har ret til at få sagen forelagt på nærmeste ordinære generalforsamling. Det ekskluderede medlem har ret til at overvære sagens behandling og til at udtale sig om den.

 

§ 8. Generalforsamling.

 

8.1 Med de indskrænkninger som medlemskabet af de i § 3 nævnte organisationer medfører, er generalforsamlingen klubbens øverste myndighed.

 

8.2 Klubbens medlemmer som ikke er i kontingentrestance og de af bestyrelsen indbudte personer har adgang til at deltage i generalforsamlingen.

 

8.3 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i oktober / november måned med følgende dagsorden:

 

 

 

 

1.    Valg af dirigent, § 8.4.

2.    Formandens beretning, samt godkendelse.

3.    Forelæggelse af regnskab og budget, § 11.3, samt godkendelse.

4.    Fastlæggelse af kontingentsatser, § 5.1.

5.    Indkommende forslag, § 8.6.

6.    Valg af bestyrelse og suppleanter, § 10.3 og 10.4.

7.    Valg af revisor (2 stk. Og 1 suppleant ), § 12.1.

8.    Valg af andre tillidsposter, § 13.

9.    Evt.

 

8.4 Generalforsamlingen vælger en dirigent, som ikke må være medlem af bestyrelsen, til at lede forhandlingerne.

 

8.5 Indkaldelse til ordinær generalforsamling skal ske med mindst 16 dages varsel ved opslag I klubben.

 

8.6 Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8 dage for generalforsamlingen.

 

8.7 Valgbar til bestyrelsen er alle myndige medlemmer der har mindst 3 måneders anciennitet som medlem.

 

8.8 Stemme- og taleret på generalforsamlingen har aktive senior medlemmer med mindst 3 måneders anciennitet som medlem.

 

8.9 For vedtagelse af lovændringsforslag kræves at mindst 2/3 af de fremmødte stemmer for forslaget.

 

8.10 Hvor andet ikke er bestemt, er almindelig stemmeflerhed afgørende.

 

8.11 Stemmeafgivning kan ske for et andet medlem ved anvendelse af klubbens skriftlige fuldmagt. Der må kun være en fuldmagt pr. medlem.

 

8.12 Afstemning skal foregå skriftlig såfremt blot en af de stemmeberettigede ønsker det. Afstemning i eksklusionssager skal altid være skriftlig, og med mindst 2/3 af de fremmødte stemmer for forslaget.

 

8.13 Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvor også et referat af forhandlingerne optages iht. dagsorden.

 

§ 9. Ekstraordinær generalforsamling.

 

9.1 Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen, og når mindst 1/3 stemmeberettigede medlemmer skriftlig stiller motiveret krav herom til bestyrelsen.

 

9.2 Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 30 dage efter begæringens fremkomst. Indkaldelsen, der sker efter samme regler som til ordinær generalforsamling, skal indeholde dagsorden.

 

9.3 På en ekstraordinær generalforsamling kan kun besluttes om det eller de punkter der har været årsag til indkaldelsen.

 

§ 10. Bestyrelsen.

 

10.1 Bestyrelsen består af en formand og to repræsentanter fra hver afdeling.

 

10.2 Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af klubben under ansvar over for generalforsamlingen.

 

10.3 Formanden vælges på den ordinære generalforsamling for en periode på 2 år. Den øvrige bestyrelse vælges for en periode på 2 år, disse afgår med halvdelen ved hvert valg. Ingen af afdelingerne kan besætte mere end 2 pladser I bestyrelsen udover formanden.

 

10.4 Hver afdeling vælger sine bestyrelsesmedlemmer / suppleanter på et afdelingsmøde inden generalforsamlingen.

 

10.5 Bestyrelsen konstituerer sig snarest, dog senest 14 dage, efter generalforsamlingen på et bestyrelsesmøde, med næstformand, sekretær og kasser.

 

10.6 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

 

10.7 Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig når mindst 5 af dens medlemmer hvoriblandt formanden eller næstformanden er til stede.

 

10.8 I formandens frafald indtræder næstformanden i hans sted.

 

10.9 Foreningen tegnes af formanden.

 

10.10 Ved økonomiske dispositioner og i alle sager, der angår køb, salg eller pantsætning af fast ejendom eller løsøre, tegnes foreningen af hele bestyrelsen.

 

10.11 Bestyrelsen kan forpligte Vejle Judo klub for indtil 1/3 af klubbens aktiver, dog max 100.000,- kr.

 

10.12 Bestyrelsen skal føre en protokol over sine forhandlinger, som skal være tilgængelig for klubbens medlemmer.

 

§ 11. Regnskab.

 

11.1 Klubbens regnskabsår er fra 1/8 til 31/7.

 

11.2 Regnskabet skal foreligge revideret 21 dage før ordinær generalforsamling. Regnskabet skal kunne afhentes 14 dage før generalforsamlingen ved klubbens kontor.

 

11.3 Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorernes påtegning.

 

§ 12. Revision

 

12.1 Valgbar som revisor er ethvert medlem der er myndig. Revisorerne vælges for 2 år og afgår efter tur.

 

12.2 Revisorerne skal hvert år kritisk gennemgå det samlede regnskab og påse at beholdningerne er til stede.

 

12.3 Revisorerne har til enhver tid adgang til at kontrollere klubbens regnskab.

 

§ 13. Andre tillidsposter

 

13.1 Der vælges på hvert års ordinære generalforsamling en presserepræsentant, der varetager klubbens forehold over for pressen. Indstilles kan enhver myndig person.

13.2 Der vælges på hvert års ordinære generalforsamling en fanebærer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 14. Forpligtelser

 

14.1 Medlemmerne er forpligtet til at overholde denne vedtægts bestemmelser, samt de reglementer og påbud som bestyrelsen finder det formålstjenlig at indføre, og som dikteres klubben af de organisationer den er medlem af.

 

14.2 Utilbørlig omgang med de af klubben benyttede faciliteter og effekter, kan medføre erstatningskrav mod de implicerede medlemmer.

 

§ 15. Andre bestemmelser

 

15.1 Klubben holdes skadesløs for evt., uheld under træning og kampe. I Danmark skal klubben dog sikre sine medlemmer hjemtransport ved uheld eller sygdom.

 

15.2 Medlemmer med sygdom, der forhindre deltagelse i træning, samt gravide, kan blive kontingentfri, såfremt en ansøgning sendes til klubbens post adr.

 

15.3 Hvis et medlem ønsker at starte for sin selv eller på anden måde tjene penge ved udøvelse af Judo, Karate eller Jiu-Jitsu skal dette godkendes af bestyrelsen, (aht. ordens- og amatørbestemmelserne).

 

15.4 Et medlem under VJK. kan ikke underskrive en sponsorkontrakt uden bestyrelsens skriftlige tilladelse, (aht. sponsor reglement fra de forbund klubben er medlem af ).

 

§ 16. Klubbens opløsning

 

16.1 Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en ekstraordinær generalforsamling.

 

16.2 Klubben kan ikke opløses så længe 3 af dens medlemmer gør krav på dens beståen.

 

16.3 I tilfælde af foreningens opløsning skal klubbens aktiver anvendes til idrætslige formål. Hertil er simpelt stemmeflerhed tilstrækkeligt.

 

 

Vedtaget på ekstraordinær generalforsamling d 9/3 1990.

 

 

Ændringer I § 5.1, 5.3, 5.4, 8.3 og ny § 13 vedtaget på ordinær generalforsamling d. 21/11 1991.

Ændring I § 3.1 Vedtaget på ordinær generalforsamling d. 16/11 1994.

Ændring I § 8.3 punkt 2 og 3. vedtaget på ordinær generalforsamling d. 16/11 1995.

Ændring I § 10.12 og § 12.2. vedtaget på ordinær generalforsamling d. 13/11 1996.             

Ændring I § 8.3 vedtaget på ordinær generalforsamling d. 13/11 1997.

Ændring i § 3. 2 vedtaget på ordinær generalforsamling d 23/9 1998.

Ændring i § 3.2 og § 8.5 vedtaget på ordinær generalforsamling d. 9/9 1999.

Ændring i § 8.3 + ny § 13.2, vedtaget på ordinær generalforsamling d. 28/10 2008.

Vejle Judo Klub | DGI Huset Hal 2, Willy Sørensens Plads 5, 7100 Vejle | * CVR 30253205 * NEM konto 9347 4585930658