Info » Om klubben » Strategier » Fastholdelse og rekruttering af ledere

1. Erfaringer

Hvad har klubbens (bestyrelse, trænere mv.) gjort indenfor fastholdelse og rekruttering indtil nu?

 

Hvad har erfaringerne været? Har der været områder hvor der har været gennembrud? Hvordan har vi kommunikeret så hele klubben har vidst, at det har været et indsatsområde? Hvordan har vi engageret klubben i arbejdet?

Dårlig ide ikke at gøre noget. Det giver rodet ledelsesstil; dårlig kommunikation; mangel på dynamik og manglende ”løften i flok”. Opgaver løses ikke.

 

Hvad har især virket – og hvorfor?

- Entusiastisk formand … der på sigt kan brænde ud..?

 

Hvilke erfaringer kan vi bruge fremadrettet?

Ovenstående (Jan Juhl); Den personlige samtale – at bygge på vedkommendes motivation.

Ved at lave en håndbog kunne ”man” begynde at uddelegere opgaver (synliggøre opgaver – opdele opgaver i ”bidder” og uddelegere  disse). Samtidig kom der modne mennesker ind i klubben, som tog nogle af opgaverne – og tog ansvar ift. disse.

 

 

 

 

 

 

2. Afklaring og målsætning

 

A. Målgruppe(r) (se politikken):

Ledere

 

B. Afklaring

Hvad gør de klubber, der gør det godt i forhold til målgruppen fastholdelse og rekruttering ?

Hvilke mål opstilles på kort sigt (1-2 år - angiv måned/år) inden for fastholdelse og rekruttering i forhold til de valgte målgrupper (se politikken)?.

  • Fastholdelse.
    • Karate.
      • 100 % af nuværende lederstab over de næste 2 år.
    • Øvrige.
      • 80 % af nuværende lederstab over de næste 2 år.
  • Handling.

1.       Model for afholdelse af udviklingssamtaler. Evt. konsulentbistand af Campus Vejle. (bestyrelsen, april 2011)

2.       Udviklingssamtaler med nuværende leder (afd. bestyrelsen, marts/april hvert år)

3.       Iværksætter evt. uddannelsesforløb (afd. bestyrelsen)

4.       Holder kvartalsvise ledermøder (afd. bestyrelsen; sept., dec., feb., april hvert år)


  • Rekruttering.
    • Min. 3 ledere/kandidater indenfor 2 år.
  • Handling.

·         Løbende fokus på potentielle lederemner. (afd. bestyrelsen).

·         Personlige udviklingssamtaler med potentielle lederemner. (afd. bestyrelsen).

·         Iværksætter evt. uddannelsesforløb (afd. bestyrelsen)


Hvilke mål opstilles på lang sigt (3-5 år - angiv måned/år) inden for fastholdelse og rekruttering i forhold til de valgte målgrupper (se politikken)?.

  • Fastholdelse.
    • 80 % af nuværende lederstab (niveau aug. 2012)
  • Handling.

·         Personlige udviklingssamtaler med nuværende leder (afd. bestyrelsen, marts/april)

·         Iværksætter evt. uddannelsesforløb (afd. bestyrelsen)

·         Holder kvartalsvise ledermøder (afd. bestyrelsen; sept., dec., feb., april hvert år)

 

  • Rekruttering.
    • Min. 3 lederkandidater pr. afd. pr. år (afd. bestyrelsen).
  • Handling.
    • Løbende fokus på potentielle lederemner. (afd. bestyrelsen).
    • Personlige udviklingssamtaler med potentielle lederemner. (afd. bestyrelsen).
    • Iværksætter evt. uddannelsesforløb (afd. bestyrelsen)

 

C. Strategi

Hvilken strategi skal føre til opnåelse af målene? (Skal der træffes et valg og en prioritering mellem fastholdelse og rekruttering). (alle handlinger suppleres med år/måned)

 

 

 

 

 

 

3. Organisatorisk

 

A. Træningsmiljø/faciliteter

Hvilke miljøer/faciliteter virker fremmende på rekruttering og fastholdelse?

Et trygt miljø, hvor den enkelte bliver set og hørt. Dialog. Mulighed for personlig og faglig udvikling.

 

B. Økonomi

Hvilke økonomiske ressourcer kræver det for at realisere en rekrutterings- og fastholdelsesstrategi og hvordan skal de skaffes? Hvad er de nødvendige prioriteringer?

”Noget for noget princippet” – de som lægger et arbejde har mulighed for at få en uddannelse betalt.

 

C. Rekruttering og fastholdelse

Hvordan vil klubben gribe rekruttering fra andre klubber an? (Hvordan kontakter klubben udøver/bestyrelse?).

Vi vil skabe et attraktivt miljø i klubben, således at leder får lyst til at opsøge klubben – ved at:

·         velfungerende organisation(juni 2011)

·         Dialog – samtale - udvikling

 

Hvordan ser det geografisk rekrutteringsområde ud? Hvad er det naturlige opland?

Nationalt.

 

Hvordan vil klubben fastholde/tiltrække trænere, ledere, hjælpere, klubbestyrelsesmedlemmer?

Attraktive rammer for udvikling

 

Hvordan ønsker klubben at anerkende/belønne (ikke økonomisk), motivere hjælpere, klubbestyrelsesmedlemmer, trænere og medlemmer?

”Skulderklap” – fysisk gå rundt og sige tak for indsatsen (vin) – på måtten (jan 2011)

Uddannelse (jan 2011)

Træner/lederfest (prioritere det sociale / fællesskabet)(nov 2011)

 

d. Job/Uddannelse

Hvilke muligheder job-/uddannelsesmuligheder skal der være?

Evt. lederuddannelse (jan 2012)

e. Kommunikation

Hvordan lanceres klubbens fastholdelses- og rekrutteringsstrategi? (Hvordan gøres den synlig og tilgængelig?) Hvordan synliggøres strategien løbende?

Medlemsmøder / informationsmøder (okt 2011)

Pressemeddelelser (sept/okt 2011)

 

4. Sociale

Hvordan skal ”det sociale liv” i klubben udvikles således at det kan være med til at understøtte fastholdelse og rekruttering?

Et sted hvor du har lyst til at være også selvom du ikke dyrker kampsport (sept. 2013)

5. Overordnet handlingsplan

Hvem gør hvad, hvornår i de enkelte år. Herudover opstilles mål for hvert år.

 

Hvad (beskriv opgaven)

Hvornår (år/måned)

Hvem (én person til hver opgave)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vejle Judo Klub | DGI Huset Hal 2, Willy Sørensens Plads 5, 7100 Vejle | * CVR 30253205 * NEM konto 9347 4585930658