Info » Om klubben » Strategier » Talent strategi

Talentstrategi for Vejle Judo Klubs Judo afdeling

 

 

 

 

1. Introduktion. 3

1.1. Baggrund og omfang for Talentstrategien. 3

2. Erfaringer 5

2.1.1. Hvad har især virket?. 5

2.1.2. Hvilke erfaringer kan vi bruge fremadrettet?. 5

3. Afklaring og målsætning. 6

3.1. Afklaring. 6

3.1.1. Hvad er et talent?. 6

3.1.2. Hvordan defineres talentgruppen i klubben (se politikken)?. 6

3.1.3. Hvad er de drivende kræfter i andre klubber, der arbejder med talentudvikling indenfor samme sport?. 6

3.2. Mål 7

3.2.1. Hvilke sportslige mål opstilles på kort sigt (1-3 år - angiv måned/år). 7

3.2.2. Hvilke sportslige mål opstilles på lang sigt (4-5 år - angiv måned/år). 7

3.2.3. Udviklingsmål. 7

4. Organisatorisk. 8

4.1. Mål 8

4.1.1. Hvad er klubbens vision for talentarbejdet?. 8

”Skabt et træningsmiljø (for alle interessenter) der arbejder fokuseret med den enkelte kæmpers judomæssige udvikling og mestring” 8

4.1.2. Hvilke organisatoriske mål på kort sigt (1-2 år - angiv måned/år)?. 8

4.1.3. Hvilket støtteapparat skal der stilles til rådighed. 8

4.2. Strategi 9

4.2.1. Hvilken strategi skal føre til opnåelse af de sportslige og organisatoriske mål?. 9

4.3. Ressourcemæssige krav. 9

4.3.1. Hvilke kompetencer er nødvendige på det organisatoriske niveau?. 9

4.3.2. Hvilke kompetencer er nødvendige i trænerstaben?. 9

4.4. Organisationsdiagram for Vejle Judo Klub. 10

4.5. Træningsmiljø/faciliteter 11

4.5.1. Hvad er det for et træningsmiljø, som stilles til rådighed. 11

4.5.2. Hvilke faciliteter kræver talentarbejdet?. 11

4.5.3. Hvilke forpligtigelser har talenterne overfor klubben/øvrige medlemmer?. 11

4.6. Økonomi 12

4.6.1. Hvilken strategi har klubbestyrelsen for at øge klubbens indtægtsside/minimere udgiftssiden?. 12

4.7. Talentrekruttering/-fastholdelse. 13

4.7.1. Hvordan skabes en gruppe, hvorfra der kan rekrutteres?. 13

4.7.2. Hvordan forholder klubbestyrelsen sig til rekruttering fra andre klubber?. 13

4.7.3. Hvordan skabes en overgang fra talentgruppen til elitegruppen?. 13

4.8. Job/Uddannelse. 13

4.8.1. Hvordan er mulighederne for lektiehjælp?. 13

4.8.2. Hvordan foregår kontakten til forældrene?. 13

4.9. Kommunikation. 13

4.9.1. Hvordan ønsker klubben at håndtere pressen og nyhedsformidling samt sponsorer og. 13

interessenter. 13

4.9.2. Hvem er ansvarlig?. 13

4.9.3. Hvordan ønsker klubben at håndtere den interne kommunikation til idrætsudøvere, trænere, forældre og medlemmer?  14

4.9.4. Hvordan brandes/lanceres klubbens talentstrategi? (hvordan gøres den synlig og tilgængelig?) Hvordan synliggøres strategien løbende?. 14

5. Sociale. 15

5.1.1. Hvordan skaber klubben et så nuanceret klubliv som overhovedet muligt 15

6. Forventninger til hinanden. 16

6.1. Støttekoncept 16

6.1.1. Hvilke former for støttemuligheder er der? Hvad udløser støtte?. 16

7. Overordnet handlingsplan. 17

 


 

 

 

1.1. Baggrund og omfang for Talentstrategien.

 

 

Baggrunden for denne Talentstrategi skal findes i et ønske om at Vejle Judo Klub ønsker at få beskrevet og udviklet et sæt politikker og strategier, der skal gøre VJK i stand til at fungere og operere som en stærkere spiller på både sportsligt og administrativt plan.

 

Det derfor vigtigt for forståelsen af dette dokument at understrege, at Vejle Judo Klub organisatorisk er opbygget af en række selvstyrende afdelinger som Bestyrelsen blot har administrativt ansvar for.

 

Retningslinjer for selvstyret er afstukket af Bestyrelsen. I denne sammenhæng er det vigtigt at forstå, at hver enkelt afdeling har egen økonomi.

 

Betydning for dette dokument er, at Vejle Judo Klub i denne sammenhæng skal betragtes som én af disse selvstyrende afdelinger.

 

Talentstrategien er alene udarbejdet som et værktøj for Judo afdelingen i Vejle Judo Klub og ansvar og forpligtelser i Talentstrategien kan derfor udelukkende pålægges denne afdeling.

 

Bestyrelsen for Vejle Judo Klub

 

 

Dato:

 

 

Underskrift:

 


 


 

2. Erfaringer

 

Hvad har klubben gjort indenfor talentområdet indtil nu? Hvad har erfaringerne været? (fokusér på fakta) Hvordan har vi kommunikeret så hele klubben har vidst at det har været et indsatsområde? Hvordan har vi engageret klubben i arbejdet? List tingene i punktform.

 

2.1.1. Hvad har især virket?

 

·         Massen skal have et højt bundniveau

·         Flere kæmpere fra udlandet er mere adrætte – bevæger sig bedre

·         Mange træner mere (2-3 gang om ugen i den yngre alder)

·         Omkring U17 savner vores kæmpere fysik, basis (forståelse/teknik)

·         Savner automatiseringer

·         Et par andre danske klubber træner mere end vi gør

·         Rekruttere fra andre klubber - sparringspartnere

·         Større gruppe at arbejde med

·         Hård frasortering

·         Vi er meget sociale – vi må godt gøre forskel

·         Det skal være legalt at vinde og fremme det – fremme artefakter

·         Træningstiden udnyttes fuldt ud

 

2.1.2. Hvilke erfaringer kan vi bruge fremadrettet?

 

·         Massen skal have et højt bundniveau

·         Rekruttere fra andre klubber - sparringspartnere

·         Vi må godt gøre forskel

·         Det skal være legalt at vinde og fremme det – fremme artefakter


 

3.1. Afklaring

 

3.1.1. Hvad er et talent?

·         Følgende elementer indgår i definitionen af et talent:

·                          Mentale (Viljen til at vinde)

·                          Vedholdenhed

·                          Fysiske forudsætninger i forhold til det at dyrke judo, kognitive – evne til læring

 

3.1.2. Hvordan defineres talentgruppen i klubben (se politikken)?

Talentgruppen er fra 6 år til og med 19 år.

Følgende parametre indgår i vurderingen af talentgruppen:

·         Motorik

·         Indlæringsparathed

·         Tage imod instruktioner

·         I stand til selv at reflektere

·         Indgå i sociale sammenhænge

·         Trænérbarhed

·         Vindermentalitet.

 

De forskellige parametre er afhængige af alder. Forældreopbakning er også en forudsætning.

 

·         I aldersgruppen 6 år til om med 9 år, arbejder vi med en talentgruppe på 30-50 med differentieret træning.

·         I aldersgruppen 10 år til og med 14 år, arbejder vi med en talentgruppe på 20-30 kæmpere.

·         Fra 15 år til og med 19 år arbejder vi med en talentgruppe på 10-15 kæmpere.

 

3.1.3. Hvad er de drivende kræfter i andre klubber, der arbejder med talentudvikling indenfor samme sport?

·                Trænerkompetencer,

·                Gode til at drive forretning,

·                Ildsjæle,

·                Antal trænere,

·                Fokuseret træning,

·                Rekruttering fra andre klubber,

·                Skabe træningsmiljøer,

·                Sende kæmpere til udlandet

 

3.2. Mål

3.2.1. Hvilke sportslige mål opstilles på kort sigt (1-3 år - angiv måned/år).

Målene skal være renset for handlinger. Handlingerne placeres under afsnittet strategi.

·         10 deltagere til Venray International Open – min. 15 vundne kampe (juni 2013)

·         10-14 årige: 20-30 kæmpere (august 2013)

 

·         Skabt et træningsmiljø (for alle interessenter) der arbejder fokuseret med den enkelte kæmpers judomæssige udvikling og mestring

o   6-10 år (august 2013)

o   11-14 år (august 2013)

o   15-19 år: 3 udtaget til bruttotruppen – heraf 1 udtaget til landsholdet (august 2013)

 

3.2.2. Hvilke sportslige mål opstilles på lang sigt (4-5 år - angiv måned/år).

Målene skal være renset for handlinger. Handlingerne placeres under afsnittet strategi.

·         Skabt et træningsmiljø (for alle interessenter) der arbejder fokuseret med den enkelte kæmpers judomæssige udvikling og mestring

o   6 – 10 år (august 2014)

o   11 – 14 år (august 2014)

o   15-19 år (august 2014)

§  15-19 årige: 10-15 kæmpere (august 2015)

§  15-19 år: 5 udtaget til bruttotruppen – heraf 3 udtaget til landsholdet (august 2015)

 

3.2.3. Udviklingsmål.

 

Vejle Judo Klub er center for træning i region syd (godkendt af Judo DK) (august 2011).  

Vi arbejder for at have et Team DK godkendt kraftcenter (December 2015).


 

4.1. Mål

 

4.1.1. Hvad er klubbens vision for talentarbejdet?

”Skabt et træningsmiljø (for alle interessenter) der arbejder fokuseret med den enkelte kæmpers judomæssige udvikling og mestring”

 

4.1.2. Hvilke organisatoriske mål på kort sigt (1-2 år - angiv måned/år)?

Målene skal være renset for handlinger. Handlingerne placeres under afsnittet strategi.

·         Træningsstrukturen er tilrettelagt i forhold til de 3 målgrupper (bredde, talent og elite) (juni 2011)

·         Den politiske struktur på det sportslige område er på plads (november 2011)

·         Ansvar og kompetencer i forhold til de 3 målgrupper er på plads (herunder trænere, forældre, udvalg og bestyrelse) (juni 2012)

·         Alle trænere deltager i min. 1 uddannelses-/efteruddannelsestiltag hvert år (december 2012)

 

4.1.3. Hvilket støtteapparat skal der stilles til rådighed.

(læge, fysioterapeut, mental træner, kostvejleder m.v.)

·       I forhold til Elite Vejle deltager både trænere og kæmpere i kurser omkring sportspsykolog og

       ernæring.

 

·       I forhold til morgentræning, er det en fysioterapeut, som er ansvarlig for en del af træningen.

 

·       Vi ønsker at afdække mulighederne (blandt andet hos Elite Vejle) i forhold til en fysioterapeut (april 2011).

 

·       Vi skal afdække mulighederne omkring aftaler med læger – opbygge et netværk (april 2011).

 

·       Vi vil afklare indholdet i forsikringstilbud fra DGI til udøverne (juni 2011). Herudover indhenter vi tilbud fra et forsikringsselskab omkring personlig dækning for kæmperne. (juni 2011).

 

·       Kursus omkring sund kost og ernæring for trænerne, talenterne og deres forældre (september 2011)


 

4.2. Strategi

4.2.1. Hvilken strategi skal føre til opnåelse af de sportslige og organisatoriske mål?

(alle handlinger suppleres med år/måned)

·         Talentstrategi afleveres til Judo Danmark (juni 2011)

·         Beskrivelse af ”Det unikke koncept” – talentudviklingen - 1. udkast (maj 2011)

·         Implementeringsplan for ”Det unikke koncept” – i forhold til forældre, kæmpere, trænere (juni 2011)

·         Skabelon til 168 timer (maj 2011)

·         Skabelon til Individuel udviklingsplan (maj 2011)

·         Skabt et træningsmiljø (for alle interessenter) der arbejder fokuseret med den enkelte kæmpers judomæssige udvikling og mestring - beskrivelse på plads – herunder krav til antal træninger for de enkelte grupper (juni 2011)

·         Afstemning af krav og forventninger med alle trænere – gennemgået og underskrevet – dokument (juni 2011)

·         Orienteringsmøder om idrætslinjer skal ind på hjemmesiden (november 2011)

 

4.3. Ressourcemæssige krav

4.3.1. Hvilke kompetencer er nødvendige på det organisatoriske niveau?

 

·         Eliteudvalget indhenter materialer omkring aldersrelateret træning fra andre idrætter (fx badminton, Ishockey) (april 2011)

 

4.3.2. Hvilke kompetencer er nødvendige i trænerstaben?

 

·       6-10 årige: Alle trænere skal som minimum have B-licens på træneruddannelsen eller tilsvarende – hjælpetrænerne skal have C-licens.

 

·       11-14 årige: Alle trænere skal som minimum have A-licens på træneruddannelse eller tilsvarende - – hjælpetrænerne skal have C-licens.

 

·       15-19 årige: Cheftræneren skal minimum have træner 3 (Diplomtræneruddannelsen) - – hjælpetrænerne skal have B-licens.

 

·       Alle trænere har en efteruddannelsesplan (maj 2012)

 

4.4. Organisationsdiagram for Vejle Judo Klub.

 

 

Vejle Judo Klubs talentarbejde er forankret i Eliteudvalget. Cheftræneren refererer i det daglige til Eliteudvalget. Cheftræneren er ansvarlig for implementering af talentstrategien. Klubbens øvrige trænere refererer til cheftræneren. Ansvaret for talentpolitikken er placeret i bestyrelsen hos afdelingens formand.


 

4.5. Træningsmiljø/faciliteter

 

4.5.1. Hvad er det for et træningsmiljø, som stilles til rådighed.

 

Så at den aktive konstant motiveres mod bedre resultater? Hvilke miljøer/faciliteter virker fremmende på talentudviklingen

·         Udover Dojoen har vi adgang til vægttræningsfaciliteter i DGI-huset.

·         Vi har en aftale med den engelske klub (Chamberley – London) omkring gæstetræning i Vejle. I en relevant periode (efterår 2011) bliver der 5-6 weekender med gæstetrænere. Tidspunkt og intervaller afstemmes efter talentgruppens behov.

·         2 – 3 talentkæmpere sendes til Chamberley til samtræning i en sammenhængende 14-dages periode. Tidsmæssigt skal denne aktivitet afpasses efter kæmpernes behov og det forventes derfor at være efterår 2011.

·          Til efteråret 2011 (okt.) starter vi en tradition omkring en teambuilding tur, som er for hele klubben. Her deltager både trænere og kæmpere.

·         Talenterne deltager i dragebådsregatta på Vejle Fjord.

·         3 af talenterne, som går på Nørremarksskolen (folkeskole), deltager i 2010/11 i morgentræning 4 gange om ugen (2 gange specifik judo). Fra august 2011 forventer vi at have 4 studerende på skolen.

·         Klubben og dens netværk kan assistere nye, udefrakommende kæmpere og/eller instruktører med at skaffe bolig og job

·         Vejle kommune har aftaler med Rosborg Gymnasium, Campus Vejle og Syddansk Universitet, hvor kæmperne har mulighed for at studere samtidig med at de dyrker deres idræt.

 

4.5.2. Hvilke faciliteter kræver talentarbejdet?

 

I første omgang er der ikke behov for at få flere træningstider, men på sigt forventer vi, at der er behov for yderligere træningstid. I maj 2012 evaluerer vi ”Det unikke koncept”, hvor vi samtidig vurderer behovet for træningstid.

4.5.3. Hvilke forpligtigelser har talenterne overfor klubben/øvrige medlemmer?

 

Talenterne skal leve op til klubbens værdier.  De skal i rimeligt omfang (max 3) deltage i pengegivende arrangementer til klubben. Talenterne skal deltage i klubmesterskaberne. Talenterne skal efter forespørgsel fungere som gæstetræner hos de yngre.


4.6. Økonomi

 

Økonomien for talentarbejdet er skitseret i nedenstående skema. Der er givet et bud på, hvordan investeringerne vil udvikle sig de kommende år. Det skal ses i sammenhæng med, hvilke målsætninger, der er i forhold til sportslige og organisatoriske målsætninger.

 

År Ü

Nøgleposter

Þ

2011/12

2012/13

2013/14

2014/15

2015/16

Træneruddannelse

10.000

12.000

25.000

25.000

25.000

Trænerlønninger

18.000

18.000

18.000

18.000

18.000

Trænergodtgørelse

48.000

48.000

48.000

48.000

48.000

Gæstetrænere

30.000

30.000

35.000

40.000

40.000

Teambuilding

10.000

10.000

12.000

12.000

12.000

Fysioterapeut

12.000

 

 

 

 

Udenlandske stævner

60.000

60.000

60.000

70.000

70.000

I alt

188.000

178.000

198.000

213.000

213.000

 

4.6.1. Hvilken strategi har klubbestyrelsen for at øge klubbens indtægtsside/minimere udgiftssiden?

 

Vi deltager I en række indtægtsgivende arrangementer fx under EliteVejle og opgaver I klubregi.

På sigt vil vi søge via fonde (september 2012) og sponsoraftaler (september 2011).

Sponsorkoncept skal udarbejdes (maj 2011). Konceptet for folkeaktier skal færdiggøres (juni 2011).

Vi søger samtidig EliteVejle én gang årligt (november 2011 næste gang)


 

4.7. Talentrekruttering/-fastholdelse

 

4.7.1. Hvordan skabes en gruppe, hvorfra der kan rekrutteres?

 

Alle der kommer I klubben I aldersgruppen (6-19 år) betragtes i første omgang som talenter.

4.7.2. Hvordan forholder klubbestyrelsen sig til rekruttering fra andre klubber?

 

Hvordan kontakter klubben udøver/bestyrelse? Vi lader det være op til den enkelte kæmper at meddele sin klub vedrørende klubskifte.

 

4.7.3. Hvordan skabes en overgang fra talentgruppen til elitegruppen?

 

Hvad er det for særlige udfordringer, man står overfor?

I august 2014 vil vi beskrive hvordan overgangen fra talent til elite skal struktureres.

4.8. Job/Uddannelse

 

4.8.1. Hvordan er mulighederne for lektiehjælp?

 

Vi vil tage ideen op i brugerrådet i DGI-huset omkring lektiehjælp (marts 2011)

 

4.8.2. Hvordan foregår kontakten til forældrene?

 

Vi afholder kollektive forældremøder til og med 14 år (sept. 2011). Vi deler møderne op i forhold til de 3 målgrupper. I særlige tilfælde holder vi individuelle samtaler. For aldersgruppen 15-19 år gennemføres strukturerede samtaler fra august 2014.

 

4.9. Kommunikation

 

4.9.1. Hvordan ønsker klubben at håndtere pressen og nyhedsformidling samt sponsorer og

 interessenter.

Eliteudvalget har ansvaret for kommunikationen omkring talentarbejdet.  Det er yderlige beskrevet i klubbens kommunikationsstrategi.

4.9.2. Hvem er ansvarlig?

 

Formanden for eliteudvalget er ansvarlig.

4.9.3. Hvordan ønsker klubben at håndtere den interne kommunikation til idrætsudøvere, trænere, forældre og medlemmer?

 

Den interne kommunikation sker via forældremøder, mail, hjemmeside, sociale netværk samt individuelle samtaler.

4.9.4. Hvordan brandes/lanceres klubbens talentstrategi? (hvordan gøres den synlig og tilgængelig?) Hvordan synliggøres strategien løbende?

 

4 gange om året har vi en hel side i Ugeavisen sammen med EliteVejle.  2 gange om året synliggør vi arbejdet med talentstrategien (maj/november 2011) i de lokale medier. Her gør vi en form for status og kigger fremad i forhold til talentstrategien.


 

5.1.1. Hvordan skaber klubben et så nuanceret klubliv som overhovedet muligt

 

Hvor alle kan opleve et idrætsfaglig og et trænings- og konkurrencemæssigt fællesskab.

Vi har en række aktiviteter, som har særligt fokus på det sociale. Et par af aktiviteterne er en kombination af det sportslige og det sociale.

·                          Fastelavn

·       Juletræsfest.

·       Samlet (bustur) til sommerlejr.

·       Teambuildingstur.

·       Klubmesterskaber i december.

·       Hver måned har vi fællesspisning.

·       Sommerafslutning (juni)

·         Fællestur til udenlandsk klub hvert andet år (okt 2012)


 

 

6.1. Støttekoncept

 

6.1.1. Hvilke former for støttemuligheder er der? Hvad udløser støtte?

 

Som udgangspunkt kan alle søge støtte til aktiviteter, der er godkendt af klubben eller Judo Danmark. Kriterierne er tilgængelige på klubbens hjemmeside.


 

 

Hvad

Hvornår

Hvem:

KEH = Knud Erik Hansen

SRO = Steen Rørvang

JJ = Jan Juhl

 

Fastelavnsarrangement

Marts 2011

KEH

Talentstrategi afleveres til Judo Danmark

Marts 2011

Juni 2011 (forudsat Bestyrelsens godkendelse 25. maj)

SRO

 

 

Koncept for folkeaktier færdiggjort

Marts 2011

Juni 2011

KEH

 

Vi vil tage ideen op i brugerrådet i DGI-huset omkring lektiehjælp

Marts 2011

 

 

Eliteudvalget indhenter materialer omkring aldersrelateret træning fra andre idrætter (fx badminton, Ishockey)

April 2011

Jan 2011

SRO

Afdække mulighederne (blandt andet hos EliteVejle) i forhold til en fysioterapeut

April 2011

KEH

Afdække mulighederne omkring aftaler med læger – opbygge et netværk

April 2011

Juni 2011

KEH

 

Beskrivelse af ”Det unikke koncept” – talentudviklingen - 1. udkast

Maj 2011

Juni 2011

KEH

 

Skabelon til 168 timer

Maj 2011

JJ

Skabelon til Individuel udviklingsplan

Maj 2011

JJ

Sponsorkoncept på plads

Maj 2011

KEH

 

Synliggørelse af arbejdet med talentstrategien i lokale medier

Maj 2011

SRO

Skabt et træningsmiljø (for alle interessenter) der arbejder fokuseret med den enkelte kæmpers judomæssige udvikling og mestring - beskrivelse på plads – herunder krav til antal træninger for de enkelte grupper

Juni 2011

JJ

 

Implementeringsplan for ”Det unikke koncept” – i forhold til forældre, kæmpere, trænere

Juni 2011

SRO

 

Afstemning af krav og forventninger med alle trænere – gennemgået og underskrevet – dokument

Juni 2011

JJ

 

Sommerafslutning

Juni 2011

 

 

Deltagelse i sommerlejr

Juli 2011

 

 

Kursus omkring sund kost og ernæring for trænerne, talenterne og deres forældre

September 2011

 

 

Kollektive forældremøder til og med 14 år

September 2011

JJ

 

Fælles teambuildingstur

Oktober 2011

SRO

 

Orienteringsmøder om idrætslinjer skal ind på hjemmesiden

November 2011

 

 

Ansøgning EliteVejle

November 2011

SRO

 

Synliggørelse af arbejdet med talentstrategien i lokale medier

November 2011

SRO

 

Juletræsfest

December 2011

 

 

Klubmesterskaber

December 2011

 

 

Alle trænere har en efteruddannelsesplan

Maj 2012

JJ

 

Evaluering af ”Det unikke koncept”, hvor vi samtidig vurderer behovet for træningstid

Maj 2012

KEH

 

Sommerafslutning

Juni 2012

 

 

Deltagelse i sommerlejr

Juli 2012

 

 

Intensivering af fundraising

September 2012

KEH

 

Fælles teambuildingstur

Oktober 2012

SRO

 

Fælles tur til udenlandsk klub

Oktober 2012

JJ

 

Ansøgning EliteVejle

November 2011

SRO

 

Klubmesterskaber

December 2012

 

 

Strukturerede samtaler med kæmpere (15-19 år)

August 2014

JJ

 

 

Vejle Judo Klub | DGI Huset Hal 2, Willy Sørensens Plads 5, 7100 Vejle | * CVR 30253205 * NEM konto 9347 4585930658